Miksi ihmiset ovat koukussa tarinoihin?

By | Tarinoiden tiede | No Comments

“Stories scratch an universal human itch.”

Miksi ihmiset ovat niin totaalisen koukussa tarinoihin? Onko tarinoilla ollut merkitystä ihmislajin selviytymiselle? World Science Festivalin asiantuntijapaneeli ruotii tiedettä tarinoiden takana. Todella katsomisen arvoinen keskustelu.

Heti paneelin juontajan vieressä, ensimmäisenä vasemmalla on Jonathan Gottschall, englanninkielen professori, joka on penkonut tarinoiden evolutiivista taustaa kirjassaan Storytelling Animal.

ps. Gottschall vilahtelee myös Storytelling työkaluna -kirjamme sivuilla.

Kuinka kaikki alkoi?

By | Kirjan tarina | One Comment

Olimme tuhlanneet vuosikymmeniä elämästämme olemalla satunnaisia tarinankertojia. Nautimme hyvistä tarinoista ja kerroimme niitä eteenpäin. Käy­timme tarinoita vaistomaisesti, kun halusimme viihdyttää tai saada muut ymmärtä­mään. Kunnes lokakuussa 2012 tapahtui jotain merkittävää, joka sai meidät oivalta­maan, miten voimakkaita tarinat oikeasti ovat.

Osallistuimme molemmat MindTrek-konferenssiin. Istuimme kaksi päivää pimeässä, tamperelaisessa elokuvateatterissa kuuntelemassa puheenvuoroja digibisneksestä, innovaatioista ja startup-yrityksistä.

Tarinankerronta (storytelling) ja tarinat vilahtelivat useammassakin esityksessä. Eh­dottomasti merkittävin tarinakokemus oli kuitenkin suomalaisen startup-yrityksen, Jollan, toimitusjohtajan esitys “Achieving the Impossible”. Jollan tarina kiehtoi ja he­rätti voimakkaita, visuaalisia mielikuvia. Se vaikutti tunteisiimme ja jätti jälkiä. Oival­simme tarinavoimien tehon myös kun kohtasimme samaisessa konferenssissa myös eräänlaisen antitarinan, “teknokraattismuseaalisen datadumppauksen”, joka ei resonoinut meissä pätkääkään. Datadumppaajat olivat varmasti tehneet kaikkea todella hienoa, mutta esitys ei tehnyt teoille oikeutta.

Kotimatkalla Helsinkiin mietimme miksi ihmeessä tarinankerronnasta ei ole julkaistu freesiä, suomenkielistä bisneskirjaa. Kirjaa, joka olisi kirjoitettu digitalisoituneella, visuaalisuuden ja sosiaalisen median aikakaudella. Kirjaa, joka viihdyttäisi. Kirjaa, joka olisi käytännön työkaluja ja kiinnostavia, tuoreita esimerkkejä esittelevä opas, jonka avulla lukija saisi ideoita. Sellaisen kirjan oli­simme halunneet lukea ja koska sellaista ei ollut, päätimme kirjoittaa sen itse.

Unelma kirjankirjoittamisesta siis sai alkunsa InterCity-junan vaunussa numero 3 Tampereelta Hel­sinkiin.

Seuraavaksi unelmasta piti tehdä totta.
Mervi & Tarja