Olimme tuhlanneet vuosikymmeniä elämästämme olemalla satunnaisia tarinankertojia. Nautimme hyvistä tarinoista ja kerroimme niitä eteenpäin. Käytimme tarinoita vaistomaisesti, kun halusimme viihdyttää tai saada muut ymmärtämään. Kunnes lokakuussa 2012 tapahtui jotain merkittävää, joka sai meidät oivaltamaan, miten voimakkaita tarinat oikeasti ovat.
Osallistuimme molemmat MindTrek-konferenssiin. Istuimme kaksi päivää pimeässä, tamperelaisessa elokuvateatterissa kuuntelemassa puheenvuoroja digibisneksestä, innovaatioista ja startup-yrityksistä.
Tarinankerronta (storytelling) ja tarinat vilahtelivat useammassakin esityksessä. Ehdottomasti merkittävin tarinakokemus oli kuitenkin suomalaisen startup-yrityksen, Jollan, toimitusjohtajan esitys “Achieving the Impossible”. Jollan tarina kiehtoi ja herätti voimakkaita, visuaalisia mielikuvia. Se vaikutti tunteisiimme ja jätti jälkiä. Oivalsimme tarinavoimien tehon myös kun kohtasimme samaisessa konferenssissa myös eräänlaisen antitarinan, “teknokraattismuseaalisen datadumppauksen”, joka ei resonoinut meissä pätkääkään. Datadumppaajat olivat varmasti tehneet kaikkea todella hienoa, mutta esitys ei tehnyt teoille oikeutta.
Kotimatkalla Helsinkiin mietimme miksi ihmeessä tarinankerronnasta ei ole julkaistu freesiä, suomenkielistä bisneskirjaa. Kirjaa, joka olisi kirjoitettu digitalisoituneella, visuaalisuuden ja sosiaalisen median aikakaudella. Kirjaa, joka viihdyttäisi. Kirjaa, joka olisi käytännön työkaluja ja kiinnostavia, tuoreita esimerkkejä esittelevä opas, jonka avulla lukija saisi ideoita. Sellaisen kirjan olisimme halunneet lukea ja koska sellaista ei ollut, päätimme kirjoittaa sen itse.
Unelma kirjankirjoittamisesta siis sai alkunsa InterCity-junan vaunussa numero 3 Tampereelta Helsinkiin.
Seuraavaksi unelmasta piti tehdä totta.
Mervi & Tarja